Frito Lay’in paketlenmiş cips bölümünde faaliyet gösteren rakiplerinin faaliyetlerini zorlaştırmak, rakiplerinin satışlarını engellemek ve rakiplerini pazardan dışlamak suretiyle Kanun’u ihlal edip etmediğinin tespiti emeliyle başlatılan soruşturma tamamlandı.
1 MİLYAR 300 MİLYON LİRA CEZA
Şirketin kendisinden paketlenmiş cips satın alan bakkal, market, büfe üzere satış noktalarında rakiplerinin satışlarını engellemeye yönelik uygulamalarda bulunduğunun tespit edildiği belirtilen açıklamada, teşebbüse yaklaşık 1 milyar 300 milyon lira idari para cezası verildiği söz edildi.
STANT KAİDESİ GETİRİLDİ
Açıklamada, kararın 200 metrekarenin altındaki satış noktaları için kıymetli olduğuna işaret edilerek, cips ve şekerleme pazarında ön plana çıkan Frito Lay’e birtakım yükümlülüklerin getirildiği vurgulandı.
Bu kapsamda, rakip stant bulunmayan satış noktalarında, Frito Lay stantlarının dikey ve görünür olarak yüzde 30’luk kısmının rakip eserler için ayrılacağı bilgisi verilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
“RAKİP ESERLER İÇİN AYRILAN KISIM BOŞ BIRAKILACAK”
“Ayrılan kısım seperatörle bölünecek ve bu kısımdaki her sepette okunabilir halde, ‘Bu kısım rakip cips eserleri için ayrılmıştır’ etiketi bulunacak. Rastgele bir sebeple rakip eserlerin satış noktasında bulunmadığı yahut tükendiği durumlarda rakip eserler için ayrılan bu kısım boş bırakılacak ve Frito Lay eserleri ile doldurulmayacak. Satış noktalarına, rakip eserlerin bulunurluğunu ve görünürlüğünü amaç alan rastgele bir yönlendirmede bulunulmayacak…”
“RAKİPLERİNİN DE SATIŞ NOKTALARINA GİRMESİ HEDEFLENMİŞTİR”
“Frito Lay, satış noktalarına en fazla bir cips standı yerleştirebilecek. Standart satın alma süreçleri haricinde, perakende satış noktalarına finansal yarar sağlanamayacak. Rakip eserlerin de satış noktalarına girmesiyle tüketicilere sunulan seçenekler artacak. Alınan bu kararla Frito Lay’in rakiplerinin de büfe, bakkal, küçük market üzere satış noktalarına girmesi ve paketlenmiş cips pazarında tüketicilerin seçeneklerinin artırılması hedeflenmiştir.”